/ • Resor - Cypern 2018 /

Blue Star Althea Beach

Så, då var det dags för en genomgång av hotellet! Jag har gjort det här från alla våra andra utlandsresor och det känns inte mer än rätt att göra det nu också, med tanke på att det här var det bästa hotellet jag någonsin satt min fot på. Vi har haft väldigt tur med alla våra hotell då inget någonsin har gjort mig besviken när det kommer till renlighet och läge. Men i år var det lite utöver det vanliga - det där lilla extra som gör mig helt lyrisk över att bara tänka tillbaka på det.

Hotellet hette då Blue Star Althea Beach och befann sig på Cyperns östra sida, Fig Tree Bay. Den här gången delade vi alla fyra på en tvårummare, till skillnad mot tidigare då jag och lillebror haft egen lägenhet. Men i och med att vi inte reste med några andra den här gången räckte det gott och väl - och även fast det varit skönt att ha sitt egna krypin har jag under tidigare resor ändå ofta gått över till mamma och pappa. Jag vill ju ha den där sociala biten, medan lillebror inte har några problem med att ligga tyst i sängen och titta på sin iPad, haha. Vi fick ändå ta sovrummet och mamma och pappa tog extrasängarna ute i vardagsrummet. Det var en stor lägenhet på lite drygt 40 kvadratmeter - ett stort upplyft från Kreta förra året där det var väldigt litet. Stort och väldigt öppet, och väldigt väldigt lyxigt.

Vi hade turen att hamna på ett underbart hotell, men vi hade ännu mer tur att vi nog fick hotelles bästa rum. Lägenheten vette ut mot poolområdet med havsutsikt, och medan andra balkonger hade grannar var vi helt ensamma på vår kant. Vi bodde dessutom ganska högt upp, vilket jag föredrar för utsiktens skull, och hade fantastiskt uppsikt över området. Rummet var ljust och fräscht, städades noga varje dag - vilket jag egentligen kan tycka är lite överdrivet, men det är å andra sidan så det funkar på dom flesta ställen - och personalen var underbar. Trevliga receptionister som gjorde det där lilla extra för att försäkra sig om att vi fick hjälp och svar på frågor. Restaurangpersonal som var otroligt gulliga när vi varje dag satte oss för att äta lunch och dom lärde sig snabbt vad alla ville ha att dricka - vi är ganska enformiga av oss, måste jag säga. Det var samma upplevelse på Kreta förra året, och jag älskar när dom gör det personligt. När dom själva lägger ner lite extra energi i att komma ihåg dig. Och bäst av allt var ju att hotellet låg precis vid havet. Första gången jag var utomlands bodde vi vid stranden, med hade ingen pool. Andra gången hade vi en stor pool, men långt till stranden. Förra året hade vi nära till stranden igen, men liten pool. I år hade vi både och. Jag är en sådan person som väljer havet framför poolen alla dagar i veckan, och behöver egentligen inte ett stort och lyxigt poolområde, men jag är inte heller den som tänker stå där och hata på det när det väl finns, haha. Direkt där hotellområdet gräns slutade tog stranden vid och bara ett tiotal meter nedanför låg vår egna lilla strand och solstolar. Ja, det finns alltså inga ord som kan beskriva det här hotellet. Jag är så himla glad och tacksam, och samtidigt lite chockad, över att vi hamnade just här. Att vi hade en sådan tur. Jag menar, se själva!

Det här var då utsikten från vår balkong, och vi hade verkligen allt vi behövde. Det var ganska många som bodde här, men det blev aldrig jobbigt. Jag älskade att sitta där och titta ner på alla som badade, åt, eller bara hade roligt.

Vi hade även första parkett till scenen där det varje kväll bjöds på någon form av underhållning. Den här kvällen var det tre personer med tre helt olika styrkor som utförde akrobatik, jonglering och typ lite halvt eldslukning. Vi fick även se dansare, sångare och så den berömda Bamse!

Vad jag förstått så är TUI:s Blue Star-hotell nogrannt utvalda och drivs av erfaren personal, vilket verkligen märktes. Jag säger det igen - vilket jäkla hotell! Helt sjukt bra på alla sätt!

Jag älskade att gå ut här och se havet. Där nere ser ni vår egna lilla vik med solstolarna - där låg vi vaaarje dag ;)

Den här restaurangen åt vi på en av kvällarna, men annars utforskade vi andra ställen runt omkring i området. Men många som hade all inclusive befann sig här varje kväll, även detta par som jag nu ser har fastnat på bild. Dom förlovade sig i början på veckan - tyvärr missade jag själva frieriet, utan reagerade bara när alla helt plötsligt började applådera. Så himla fint!

Nerifrån vår lilla strand. Ni kan skymta vår balkong där uppe, till vänster om fjärde palmen :D

Och vår egna lilla vik! Som jag älskade det här stället. Stranden tillhörde inte hotellet på något sätt, men eftersom det var vi och ett annat hotell som hade nära till det så var det mest boende som begav sig ner hit. Det fanns en mycket större strand bara femtio meter till höger och vi gick dit en gång, men vände ganska snabbt då vi insåg att vår lilla vik var mycket charmigare. Vattnet var helt otroligt varmt hela veckan - varmaste jag någonsin upplevt. Älskade medelhavet ♥

Jag var ganska dålig på att fota själva området, men här ser ni en liten del av serveringen som tillhörde poolbaren till vänster i bild. Jättegullig personal som jobbade här och dom serverade även den godaste hamburgaren jag någonsin ätit. Jag tog den två gånger till efter det, jag kunde inte låta bli.

En ännu bättre bild - det är vår lägenhet ni ser där uppe med handdukarna som hänger över räcket. Behöver jag säga mer än att vi trivdes väldigt bra där uppe? Så otroligt tacksam över att det var just vi som fick den lägenheten. Jag hade garanterat trivts vart som helst, men det blev liksom pricken över i:et.

Den lyxiga, stora poolen, som vi faktiskt badade i några gånger, trots att havet lockade mer ;)

Solstolarna mellan poolen och stranden, som fortfarande hörde till hotellet. Dom första dagarna hyrde vi stolar nere vid sanden, men sen insåg vi att vi lika gärna kunde ligga här uppe. Det fanns mer möjlighet till skugga här också, något både mamma och lillebror uppskattade som lyckades bränna sig ganska bra i början på veckan... ;)

Jag var väldigt dålig på att ta bilder inuti själva lägenheten, dock. Jag missade det förra året också och tänkte verkligen att jag inte fick glömma det, och ändå stod jag där sista sekunden och kom på mitt misstag. Nåja... Det var en fin lägenhet i alla fall!

#1 / / Hemma Hos Felicia:

vilket vackert hotell!!!! :D

Svar: Eller hur!! :D
Rebecca Adnell

Ser himla trevligt ut :*

Svar: Det var det verkligen! :)