/ • Foto - Natur / • Resor - Cypern 2018 /

Fig Tree Bay, Cypern

Ja hörni, nu kommer en sådan här sammanfattning igen som jag gjort på alla andra resor. Jag tänker som vanligt dela upp allting i olika inlägg för att få med så mycket som möjligt, men vi börjar med en sammanfattning av det stora hela.

Cypern väntade på oss den här gången. Det är ju lite roligt, för innan 2016 hade jag knappt lämnat Norden. Irland och England var dom enda platserna jag besökt och jag hade aldrig någonsin kommit i närheten av en riktig solsemester. Men 2016 åkte vi till Gran Canaria. 2017 blev det Gran Canaria igen, och faktiskt en vecka på Kreta samma år. Och inte ville vi ju vara sämre den här gången, så det fick bli en utlandsresa till. Tidigare resor har vi åkt med en stor del av pappas släkt, men nu var det bara vi fyra. Min familj. Det var blandade känslor men jag tänkte att det nog kunde vara skönt att prova på det också, att åka bara vi. Jag tänkte att vi kanske skulle hitta på mer saker om vi var själva. Haha, så blev det inte. Vi gjorde mindre än någonsin - men det gjorde faktiskt ingenting. Lillebror kan ha blivit lite rastlös i slutet på veckan och mamma likaså, men jag stormtrivdes. Det visar sig att gå upp på morgnarna och spendera hela dagen vid stranden är någonting jag är helt okej med. Absolut, dagarna blev lite enformiga och vi gjorde i stort sett samma sak varje dag, men för mig var det helt okej. Att bara få komma bort är underbart och att spendera min sista semestervecka här var otroligt. Medelhavet igen, med dess blågröna vatten och varma vindar. Att vara så nära havet ger mig mer frid och lugn i själen än mycket annat.

Planet gick sent den här gången - 17.55 skulle vi lyfta, men det blev lite försenat och vi kom iväg över en halvtimme sent. Jag vet faktiskt inte exakt när vi landade, jag vet bara att det var mitt i natten och jag ville sova. Flygresan gick ändå bra och tog väl runt fyra timmar, om jag inte misstar mig. Jag brukar alltid sova på flygplan men den här gången var jag vaken under hela resan och underhöll mig själv med att titta på TUI:s reklamsnuttar om olika resemål. Vi hade en liten skärm framför oss och jag skojar inte när jag säger att jag gick igenom varenda video. Några till och med två gånger. Men det var faktiskt ett bra tidsfördriv och då kunde jag titta på dom där ljusa sandstränderna och det gröna havet och trösta mig med att jag snart skulle vara där. När vi klev ut möttes vi av den här fuktiga, tryckande värmen igen och det var faktiskt inte lika välkommet som sist. Jag minns att jag tyckte det var häftigt när vi landade på Kreta förra året, men efter den sommaren vi haft här hemma och den där veckan med typ 90% luftfuktighet var jag ganska trött på det vid det här laget. Men men, det skulle nog bli annorlunda ändå. Nu behövde jag inte sätta mig på ett tåg i den här värmen och jag behövde inte stå och jobba. Semester väntade. Transerbussen tog lite drygt en timme och jag tror inte vi var på hotellet förrän typ 02.00. Jag vet att jag inte somnade förrän närmare halv tre - tre, i alla fall. Jag tog en vända ut på balkongen och konstaterade att vi nog fått hotellets bästa rum med utsikt över poolområdet. Det var bäcksvart när vi kom fram så vi såg aldrig havet, men vi visste att det fanns där bakom palmerna.  Hotellet vi bodde på hette Blue Star Althea Beach & Villas och att boka det visade sig vara det bästa beslutet vi kunde ha tagit.

Vi vaknade upp morgonen efter - inte så utvilade egentligen eftersom vi inte ville sova bort första dagen - och där började semestern. Det första jag gjorde var att gå ut på balkongen igen och jag fick mig nog en smärre chock. Det var så mycket häftigare i dagsljus. Att vi hade poolen precis nedanför oss och havet bara ytterligare en bit längre bort gick inte riktigt att greppa. Att vi skulle bo vid havet var ju mitt största önskemål och det har vi gjort varje resa förutom andra resan till Gran Canaria - och det var underbart på ett annat sätt. Men jag är ju en havsjunkie och att få titta ut mot den oändliga horisonten är bland det bästa jag vet. Att kunna gå ner och doppa sig i havet varje dag. Att få sitta där och bara andas in. Slappna av. Njuta. Det kunde inte bli så mycket bättre. Rummet i sig var också jättefräscht och det var en lyxig känsla över hela hotellet. Lyxigare än vad vi någonsin upplevt och jag kunde verkligen inte förstå hur vi haft turen att hamna här. Man sitter ju där hemma och lusläser recensioner och tittar på bilder - men man vet ju aldrig. Man kan alltid ha otur. Hittills har vi faktiskt alltid haft tur och hamnat på bra ställen, men det här var utöver det vanliga. Det här var ytterligare lite bättre. Ett separat inlägg om hotellet kommer självklart!

Det roligaste är att framsidan av hotellet inte ser så inbjudande ut. Det ser inte alls illa ut, men det ser liksom plain ut. Ingen till speciellt. Men så fort du tar dig igenom receptionen och ut på andra sidan är det helt mindblowing

Utsikten från vår balkong - hur underbart?

Som jag skrev tidigare så gjorde vi verkligen ingenting, vilket både var lite tråkigt och samtidigt skönt. Jag är ju en sådan person som gärna utforskar platsen och hittar på saker, men den här veckan orkade jag inte ens dra igång något. Hela min familj är ju väldigt bekväma av sig och jag måste ofta vara den som tjatar och är på, men jag kände inte för det. För mig var det helt okej att bara ligga där på solstolen på stranden och bada i havet. För det var typ det vi gjorde. Vi vaknade på morgnarna, mamma gick och köpte frukostbröd och vi satt inne vid den svala AC:n och åt innan vi tog med oss handdukarna ner till stranden. Pool i all ära, men finns det ett hav i närheten väljer jag det alla dagar i veckan. Vi hade ju en "egen" liten strand - vårt hotell och ett annat låg intill en liten bukt med en liten strand, och där hängde vi hela veckan. Första dagarna betalade vi för solstolar på stranden som inte tillhörde hotellet, men sista dagarna tog vi stolar mellan poolen och havet som var gratis. Att vi inte tänkte på det från början, haha. Hur som helst, vi låg där ett par timmar och sprang ner till vattnet titt som tätt. Första resorna på Gran Canaria var ju vid atlanten och därför kallt i vattnet. När vi förra året åkte till Kreta var det första gången jag fick uppleva medelhavet och då tyckte jag att vattnet var ljummet. Åh nej, inte jämfört med hur det var nu. Jag tror vi lyckades pricka in högsäsong på Cypern, eller så kanske dom har det så här varmt hela somrarna. Det var i alla fall 30 grader i luften varje dag - förmodligen över 35 mitt i solen, och i vattnet var det säkert 2-28 grader varmt. När jag klev ner med fötterna första dagen började jag skratta för att hela situationen var så sjuk. Det var varmare i vattnet än vad jag brukar duscha i hemma. Det gick liksom inte att greppa, men det var på riktigt varmt. Varje gång man ska doppa sig tar det ju emot lite, för att det alltid är kallt. Men inte här. Här var det bara att gå rätt ut och första dagarna så svalkade det knappt. Vi ville ner till havet för att undkomma den stekande solen, men det var tamefan lika varmt där. Det blev liite svalare i vattnet mot veckans slut, men det var fortfarande varmare än jag någonsin upplevt tidigare. Det var aldrig jobbigt att doppa sig.

Och ja, efter att vi badat tre gånger - och det tredje blev alltid lite längre då jag och Jonas gjorde det till en rutin att ta med cyklopen och snorkla lite en bit ut. Närmare stranden var de ganska grumligt men simmade man bara ut till ett litet rev strax utanför vår lilla bukt kunde du se hur långt som helst. Gud vad jag älskar medelhavet! Efter det gick vi alltid upp och åt lunch och första dagarna gick vi direkt upp och tog en liten siesta. Dom sista dagarna blev det ett stopp vid poolen innan vi vilade. För ja, vi vilade varje dag. Vanligtvis hade jag tyckt att det var slöseri med tid och det var några gånger det tog emot lite, men för det mesta var det bara skönt. Vi behövde komma in i vårt svala hotellrum om vi skulle orka resten av dagen. Vi delade rum den här gången, eftersom det bara var vi fyra, men det var en tvårummare på 42 där jag och Jonas fick ett eget rum och mamma och pappa sov ute i vardagsrummet på två extrasängar. Det var ett ganska stort rum. Efter vår lilla siesta gick vi upp, vaknade till och hängde på balkongen ett tag innan vi gick och åt middag. Det var underhållning nästan varje kväll i form av dans, jonglering, akrobatik, eld, och glasbalansering på huvudet. Och det bästa av allt - Bamse. Eftersom att vi reste med TUI befann sig Bamse på plats för dom små barnen tre dagar i veckan. Sista kvällen valde vi till och med att stanna kvar på hotellet ett tag för att få se Bamse en gång till. Han blev liksom del av hela resan, haha.

Nåja, en väldigt enformig resa som sagt - men! Vi hann med en båtutflukt på tre timmar på fredagen. Vårt flyg skulle inte gå förrän 00.30 och transferbussen skulle komma någon gång efter klockan åtta, så vi hade hela dagen på oss att hitta på saker. Vi var ganska sent ute som vanligt, men i och med att vi hade hela fredagen på oss gjorde det inte så mycket. Båtturen tog oss runt utmed kusten både uppåt och neråt och innehöll två badstopp och lite sightseeing. Solen gassade och det var det perfekta avslutet på en underbar resa. Jag älskar ju att åka båt - det är på riktigt bland det bästa jag vet.

Så ja, för att sammafatta det här långa inlägget som hade tänkt försöka hålla ganska kort - varför försöker jag ens? Det blir alltid långt - så hade vi en fantastisk vecka. Det var väldigt mysigt att bara åka vi fyra och trots att vi inte gjorde någonting är jag så himla nöjd. Tack vare alla timmar i solstolen fick jag färg på mina ben för första gången någonsin och jag kunde nästan konstatera att jag var brun. Jag blir aldrig brun annars - även fast resten av släkten blir det. Tror både jag och lillebror ärvt farfars gener när det kommer till att få färg, haha. Det tråkigaste med resan var ju att min röda hårfärg försvann direkt. Att bada i saltvatten tre gånger på en dag i sju dagar i rad gör inga under för ett färgat hår. Så där får jag börja om igen ;) Men jag ger gladeligen bort min hårfärg för en vecka vid medelhavet.

Tyvärr var jag ännu dåligare på att fota under den här resan - men det var mycket för att vi inte gjorde någonting. Att fota samma palm vid samma strand är inte så spännande, haha. Men jag har lite bilder från hotellet och omgivningarna att visa. Jag har hela båtresan där jag fotograferade massor och sedan gick jag faktiskt upp en morgon och mötte solen, och därifrån har jag också bilder att visa. Så jag kommer nog att kunna få ihop en hel del inlägg ändå, trots att kameran fick vila ganska mycket. Häng kvar här och jag lovar att försöka vara lite snabbare med inläggen än vad jag brukar vara när jag kommer hem från en resa! ;)

#1 / / Cornelia:

Vad härligt det ser ut! Jag skulle gärna komma iväg på någon resa framöver :)

Svar: Det var heelt underbart! Hoppas du kommer iväg! :)
Rebecca Adnell

#2 / / Lena:

Jättefina bilder, såg väldigt inbjudande ut att hoppa ner och bada :P